
Gull i EM og VM i søk: 150 % mer salg og halvert kostnad for TV 2 Play
For en av Norges største strømmetjenester, TV 2 Play, er synlighet i Google helt avgjørende for å tiltrekke seg nye abonnenter. Utfordringen var å utnytte deres massive innholdskatalog og kundedata til å drive mer effektiv og lønnsom annonsering, fremfor å bruke store budsjetter på generisk markedsføring.
En datadrevet motor for SEO og annonsering
Rocket utviklet og implementerte en varig og vedlikeholdsfri integrasjon som koblet TV 2s produkt- og kundedata direkte mot Googles plattformer.
Løsningen ble belønnet med:
- Gull i European Search Awards («EM i søk») for «Most Innovative Campaign (SEO)» 2024
- Gull i Global Search Awards («VM i søk») for «Most Innovative SEO Campaign» og «Best Global PPC Campaign» 2024
- Sølv i ANFO Martech Award 2023
- Gull i INMA Performance Awards 2023

Arbeidet innebar to hovedgrep:
- Prisvinnende SEO med strukturerte data:
All metadata om filmer, serier og sport ble strukturert i et format Google forstår (JSON-LD).
Dette gjorde hele TV 2 Plays varelager synlig i organiske søk, slik at brukere som søkte på f.eks. «Yellowstone» fikk TV 2 Play som et direkte «Se nå»-alternativ. - Sanntids-annonsering i Google Ads:
Ved å koble salgs- og avspillingsdata med sanntidssignaler som Google Trends, ble annonseringen automatisert.
Kampanjer for serier ble aktivert ved økende popularitet, mens synlighet for filmer og sport ble presist timet mot etterspørsel og direktesendinger.
Datadrevet strategi ga fantastiske resultater
Den datadrevne strategien ga kraftfulle og målbare resultater, som også har vunnet priser i både «EM» og «VM» i søk – European Search Awards og Global Search Awards.
- Salget fra Google Ads økte med 150 % samtidig som annonsekostnaden ble redusert med 50 %.
- Den direkte SEO-integrasjonen førte til 13 300 nye abonnenter.
- Ved å være mer selektive og treffsikre, kunne TV 2 doble antall budskap med et halvert budsjett.

Det er tøff konkurranse i søkemotorene fra andre store strømmetjenester. Derfor er det veldig gøy at vi sammen med Rocket ikke bare vinner caser i Norge, men at arbeidet som er gjort også får oppmerksomhet på europeisk skala. Det betyr mye. Dette er resultatet av godt samarbeid på tvers av byrå og flere ulike team i TV 2.
Jonas Moe, Leder for salg og konverteringsoptimalisering i TV 2