Rune Tangen og noen fra Point Taken

20 000 kroner ble til 2 millioner: Point Takens LinkedIn-kupp

Da Meta la ned Workplace, stod mange norske virksomheter uten intranett. Rocket så en unik mulighet for sin kunde Point Taken, som tilbyr Microsoft Viva Engage. Med Rockets strategiske hjelp, snudde Point Taken situasjonen til en enorm suksess: 2 millioner kroner i nye avtaler med kun 20 000 kroner i kampanjekostnad. Denne casen viser hvordan målrettet LinkedIn-markedsføring, kombinert med salgsorganisasjonens nettverk, gir eksepsjonelle B2B-resultater.

Eksisterende kundenettverk ble en gullgruve

Rocket startet med å hente ut LinkedIn-nettverket til Point Takens salgsorganisasjon. Dette ga et utgangspunkt for «lavthengende frukter» – virksomheter der det allerede finnes en relasjon. Selskapene disse kontaktene jobbet i, ble grunnlaget for den videre segmenteringen. En klok tilnærming for å utnytte eksisterende tillit og relasjoner.

Resultatet taler for seg:
20 000 ble til 2 millioner

Kampanjen resulterte i at Point Taken nådde over 15 000 relevante beslutningstakere, stakesholdere og «gatekeepers» på LinkedIn i selskaper som var direkte relevante for dem. Dette presise nåddet førte til generering av leads som igjen resulterte i hele 2 millioner kroner i nye avtaler. Det mest imponerende? Den totale kampanjekostnaden, inkludert mediebudsjett, endte på kun 20 000 kroner!

Databerikelse sikret et sylskarpt publikum

  • Linkedin – relasjonsdata: Har Point Taken kontakter i selskapet de prøver å nå?
  • Brønnøysundregistrene – økonomiske data: Har selskapet god nok økonomi?
  • Builtwith – tekniske data: Bruker de Workplace by Meta?

For å nå enda mer presist ut beriket Rocket selskapslisten med tilhørende nettsteder. Dette var avgjørende for å kunne identifisere hvilke av disse som hadde digitale spor på nettsiden sin som indikerte bruk av Workplace by Meta. I tillegg ble utvalget ytterligere filtrert til å kun omfatte selskaper innenfor det omsetningssegmentet som Viva Engage-løsningen passer for. Fordi LinkedIns omsetningsdata for Norge ikke er presise nok, ble Purehelp.no brukt for å sikre nøyaktig omsetningsinformasjon. Dette laserfokuserte segmentet ga et optimalt utgangspunkt for markedsføringen av Viva Engage.

Mennesker, ikke logoer, skaper tillit og rekkevidde

For organiske LinkedIn-innlegg er det en etablert sannhet at mennesker oppnår langt bedre rekkevidde og tillit enn bedriftsprofiler. Dette skyldes at et budskap fra et «ekte» menneske oppleves mer autentisk. Derfor ble Rune Tangen, daglig leder i Point Taken, som er kjent i sine kretser og innenfor Microsoft i Norge, valgt som avsender av innleggene. Hans personlige nettverk og troverdighet ga en enorm fordel, slik det vises i innlegget under:

Budskap som engasjerer og kan promoteres

Selve budskapet ble nøye planlagt og fulgte en velprøvd formel, kombinert med Rockets kreative kompetanse:

  • Aktualiserende innledning: Griper fatt i den umiddelbare situasjonen (nedleggelsen av Workplace).
  • Kort beskrivelse av løsningen: Presenterer Viva Engage som alternativ.
  • Plan som kunne presenteres i styrerommet: Gir beslutningstakere konkrete verktøy.
  • Call to action: Klar oppfordring til hva leseren skal gjøre.

Et viktig styrende prinsipp var også at innleggene skulle være «promoterbare». Organiske innlegg får ikke i nærheten av spredningen til et promotert innlegg, men dersom et innlegg bryter med retningslinjene for promotering, er det ikke mulig å investere annonsekroner i det. Dette sikret at budskapet kunne nå det utvalgte segmentet effektivt.

Hva er Workplace by Meta?

Workplace by Meta (tidligere Facebook Workplace) var en kommunikasjons- og samarbeidsplatform for bedrifter, utviklet av Meta Platforms. Den tilbød funksjoner som nyhetsfeed, grupper, meldinger og video, lignende Facebooks forbrukerprodukt, men tilpasset for intern bruk i organisasjoner. Meta har annonsert at tjenesten legges ned i juni 2025.

Hva er Microsoft Viva Engage?

Microsoft Viva Engage er en del av Microsoft Viva, Microsofts medarbeideropplevelsesplattform. Viva Engage er bygget på Yammer og fungerer som et sosialt nettverk for ansatte, og fremmer engasjement, fellesskap og kunnskapsdeling internt i organisasjoner. Det integreres sømløst med Microsoft 365-økosystemet.

Vil du også ha flere leads?

Denne casen viser hvordan strategisk LinkedIn-markedsføring med Rocket gir konkrete resultater og optimaliserer leadsarbeidet for B2B-bedrifter.

Er din salgsorganisasjon klar for å ta neste steg?

Kontakt Rocket for en strategisk gjennomgang av dine LinkedIn-muligheter.

Magnus Strømnes Bøe

Daglig leder og SEO

Godkjenn vilkår